top of page

Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan: “Vaikuttajien sisältöjä osataan hyödyntää myös laajemmin"

Vuonna 2023 vaikuttajamarkkinointiin käytettiin Suomessa 56,1 miljoonaa euroa.


Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina kasvoi entisestään vuonna 2023. Vuonna 2022 kasvua edelliseen vuoteen oli peräti 19 prosenttia, nyt kasvu oli hieman maltillisempaa.


IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä kasvoi vuodesta 2022 vuoteen 2023 yhteensä seitsemän prosenttia kokonaismarkkinan ollessa 56,1 miljoonaa euroa. Samalla mediamainonnan määrä väheni Suomessa 2,4 prosenttia.


Vuoden 2023 markkina-arvio perustuu vaikuttajatoimistoilta ja vaikuttajilta kerättyihin tietoihin sekä arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta. Mukaan laskuihin otettiin vaikuttajien omissa kanavissa tehtyjen yhteistöiden lisäksi myös muut elementit, kuten tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä. Instagram on edelleen selvästi tärkein vaikuttajakanava.

Content Corner kasvaa alan mukana: yrityksen liikevaihto kasvoi viime tilikaudella peräti 40 prosenttia. Myyntijohtaja Anni Silamo odottaa hyvää kasvua myös kuluvalta tilikaudelta:

Vaikuttajakampanjat ovat yhä enemmän monikanavaisia ja vaikuttajien sisältöjä osataan ja halutaan hyödyntää myös laajemmin kuin vain vaikuttajan omissa kanavissa.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page