top of page
Writer's pictureContent Corner Helsinki

Lisäarvoa ja laatuaikaa elämään – tällainen on hyvä vaikuttajatilaisuus

Content Cornerin Lilli Salminen ja Jasmin Muurinen tietävät, millainen PR-tilaisuus on onnistunut.


Erilaiset vaikuttajatilaisuudet ovat vakiinnuttaneet paikkansa alalla, ja eri brändien tapahtumia on jo niin paljon, etteivät ammattivaikuttajatkaan enää ennätä jokaiseen. Siksi tilaisuuksien järjestäjät panostavat yhä enemmän laatuun. Onnistuneen PR-tilaisuuden salat tuntee erityisen hyvin Content Cornerin perustajaosakas ja asiakkuusjohtaja Lilli Salminen, jolla on vuosien kokemus erityisesti vaikuttajatapahtumien parissa. 


Erityisen onnistuneen tapahtuman tunnistaa ensinnäkin siitä, että sinne halutaan tulla. Jo kutsuvaiheessa on tärkeää onnistua viestimään, että luvassa on kiinnostava tapahtuma, Salminen sanoo.


Järjestimme keväällä 2023 MTV Love Island Suomi -ennakkokatselun, joka kerää edelleen kehuja mieleenpainuneella toteutuksellaan. Myös saavutettu näkyvyys heijasti vaikuttajien kokemuksia ja saavutettu näkyvyys oli erinomaista.


Salminen kertoo haluavansa luoda aina sellaisia tapahtumia, joissa aidosti viihdytään. Tapahtumat ovat työtilaisuuksia vaikuttajille, mutta niiltä halutaan myös enemmän. Esimerkiksi kiinnostava esiintyjä tai puhumaan saapuva asiantuntija houkuttelevat vieraita paikalle.


Se, että vaikuttajat ovat antaneet kallisarvoista aikaansa ja tulleet tapahtumaan, on meille todella merkityksellistä. On tärkeää, että he saavat tilaisuudesta jotakin, oli se sitten uusia ideoita, inspiraatiota, oivalluksia tai hyvää mieltä. 

Content Cornerin operatiivinen johtaja, itsekin vaikuttajana työskentelevä Jasmin Muurinen on samoilla linjoilla. Hän haluaa tapahtumalta lisäarvoa paitsi työhönsä, myös elämäänsä ylipäätään. Hän kertoo harkitsevansa tarkkaan, mihin tapahtumaan osallistuu ja miksi, muuten työviikko olisi helposti pelkästään tapahtumissa käymistä.

PR-tapahtumiin menen elämysten perässä, en pelkästään edustamaan työn puolesta. Jos sisältö on jotakin, mitä tekisin myös vapaa-ajalla, osallistun tapahtumaan todennäköisemmin. Oli se sitten omaan makuuni sopiva leffan ensi-ilta tai upea spa-hetki. Näin myös tapahtumasta mahdollisesti luotu sisältö on seuraajilleni mieleistä, koska olen aidosti innoissani asiasta, Muurinen sanoo. 


Vaikuttajat kiinnittävät myös käytännön tasolla yhä enemmän huomiota PR-tapahtuman laatuun. Ennen hieno brändi tai konsepti saattoi riittää, nykyään osataan vaatia tasokasta informaatiota ja organisointia.

Lopulta dynamiikka on kuitenkin se, että brändi hakee vaikuttajalta edullista näkyvyyttä tapahtumalla. Palvelusuhteen tulisi mielestäni edustaa tätä, Muurinen kiteyttää. 


Brändin näköinen tapahtuma

Content Corner panostaa jokaisen PR-tilaisuuden laatuun strategia ja tavoitteet edellä. Tärkeintä on pohtia asiakkaan kanssa, miksi tapahtuma järjestetään, mitä sillä halutaan saavuttaa, miten se sopii asiakkaan brändiin ja keiden sinne halutaan osallistuvan. Ja tietysti miten se herättäisi mahdollisimman paljon kiinnostusta ja saisi ansaittua näkyvyyttä.

Orgaaninen näkyvyys on tärkeä mittari tapahtuman menestymisestä. Content Cornerilla dataa saadaan Meltwaterin vaikuttajamarkkinoinnin työkalu Klearin kautta. 


Teemme kaikista tapahtumista raportin, joka kertoo, miten tapahtuma on onnistunut lukujen ja asiakkaan tavoitteiden valossa. Kerromme myös, keitä saimme paikalle ja kuinka laadukasta näkyvyys on ollut: onko tapahtumasta esimerkiksi postattu Instagram-feediin vai katoaviin storyihin. Koko onnistumista ei voi tietenkään laskea luvuissa, tapahtumat ovat osin myös hidasta brändityötä.



Lilli Salminen iloitsee siitä, että Content Cornerin tapahtumat saavat usein kiitosta niin vaikuttajilta kuin asiakkailta. Rautaista tapahtuma-alan osaamista on paitsi hänellä itsellään myös myyntijohtaja Anni Silamolla, joka on tehnyt yli vuosikymmenen töitä tapahtumamarkkinoinnin parissa. Myös asiakkuusjohtaja Daniela Keravuorella on pitkä kokemus PR-tapahtumista. 


Hallitsemme paitsi pienet ja intiimit vaikuttajatilaisuudet, myös suuremmat asiakasillat. Eniten teemme pienempiä tapahtumia, mutta mieleeni on jäänyt 1500 hengen asiakasilta, joka oli iso, mutta onnistunut toteutus meiltä. 


Salminen mainitsee Content Cornerin erityisistä onnistumisista myös sadan hengen kutsuvierasensi-illan, joka järjestettiin tietämättä samana iltana seitsemän muun vaikuttajatapahtuman kanssa.


Samanaikaisista muista tapahtumista johtuen vieraita oli todella haastavaa saada paikalle, mutta kovalla työllä onnistuimme ja näkyvyys oli lopulta huikea. Aina tapahtuman koko ei ole se tärkein elementti, mieleen on myös jäänyt eräs pieni ja intiimi lukuretriitti Nuuksiossa. Olimme kelohonkamökissä yötä pienellä porukalla, puitteet olivat upeat ja porukka juuri oikea. 


Niin ikään Jasmin Muurinen viihtyy Content Cornerin tapahtumissa:


Konseptien lisäksi myös osallistujat on aina valittu tarkkaan brändille sopivaksi ja lopputuloksena on aina jollakin tavalla hyväntuulinen kokonaisuus. Se on yllättävän harvinaista. Joskus PR-tapahtumista saattaa jäädä vähän kylmä ja etäinen fiilis: juuri sellainen olo, että olen ollut pikemminkin töissä hoitamassa mediasuhteita. Content Cornerin tapahtumissa fiilis on ennemminkin vaikuttajakollegoiden kanssa vietettyä laatuaikaa, oli porukka mikä tahansa.

Kommentare


bottom of page