top of page

Vaikuttajamarkkinointiin käytettiin jälleen entistä enemmän euroja, peräti 52,5 miljoonaa. Content Cornerin Jessica Rantalan mukaan ala jatkaa nousukiitoaan tulevaisuudessakin.


Vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa on jälleen kasvanut, selviää IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisestä selvityksestä. Sen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Määrä kasvoi vuoteen 2021 verrattuna noin 19 prosenttia.

Arvio perustuu osin vaikuttajatoimistoilta ja vaikuttajilta kerättyihin tietoihin sekä alan toimijoiden arvioihin. Aiempina vuosina arvio käsitti vain vaikuttajan omissa kanavissa tehdyn yhteistyön euromääräisen arvon. Uusimpaan arvioon lisättiin myös muut elementit kuten tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä.

Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala kertoo, että kasvua osattiin odottaa. Hän on tyytyväinen, että yhä useampi yritys tiedostaa vaikuttajamarkkinoinnin kiistattomat hyödyt.

Vaikuttajamarkkinointi on tullut tärkeäksi osaksi yritysten markkintointistrategioita. Sen tiedetään olevan tehokas tapa tavoittaa toivottua kohderyhmää. Vaikuttajia ja heidän suosituksiaan ja kokemuksiaan arvostetaan.

Rantala muistuttaa, että vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa kasvattaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden tunnettuutta.

Vaikuttajien avulla voi vahvistaa yrityksen sanomaa sekä luoda aidomman ja syvemmän mielikuvan brändistä.

Hän uskoo vaikuttajamarkkinoinnin kasvuun jatkossakin.

Suuri osa yrityksistä vasta tutustuu vaikuttajamarkkinointiin ja heräilee sen hyötyihin edelläkävijöitä myöhemmin, Rantala ennustaa.


20 katselukertaa0 kommenttia

”Vihdoin vaikuttajamarkkinointi otetaan vakavasti”


Monica Rannikko tuo Content Corneriin monipuolisen näkemyksen alasta sekä lisää halua kehittää sen representaatiota.



Content Cornerin myyntitiimi kasvaa kohisten! Maaliskuussa riveihin astui Monica Rannikko, joka tunnetaan erityisesti Woltin mieleenpainuvien vaikuttajakampanjoiden taustalta. Hän toimi Woltin Suomen markkinointitiimissä puolitoista vuotta ennen siirtymistään Content Cornerin asiakkuusjohtajaksi.

"Monicassa suuren vaikutuksen meihin teki hänen osaamisensa vaikuttajakentällä. Hän täydentää asiakkuusjohdon tiimiä monipuolisella kokemuksellaan", Content Cornerin myyntijohtaja Anni Silamo iloitsee.

Monica tuntee vaikuttajamarkkinoinnin kuin omat taskunsa, sillä hänellä on varsin monipuolinen tausta alalta. Tradenomiksi kouluttautunut nainen aloitti uransa ystävänsä, vaikuttaja Joona Hellmanin avustajana. Hän antoi ystävälleen bisnespuolen neuvoja.

"Aloitin kuvaamalla ja konseptoimalla hänelle kampanjoita, jolloin näin myös paljon erilaisia briefejä. Niiden avulla opin alan kielen", Monica taustoittaa.

Hän kokee suurimmaksi vahvuudekseen nimenomaan kykynsä nähdä vaikuttajamarkkinointi sen kaikista näkökulmista.

"Olen tehnyt töitä niin vaikuttajan, toimiston kuin asiakkaankin puolella. Olen siis nähnyt kolmion kaikki kulmat. Ymmärrän, miltä jokainen projekti näyttää kaikkien kolmen osallisen silmin ja osaan tasapainotella näiden näkökulmien välillä. Olen saanut kiitosta sekä vaikuttajilta että asiakkailta siitä, että olen luotettava ja helppo kumppani."

Content Cornerin jengiin Monica liittyy ylpeydellä ja innokkaasti. Hän kertoo seuranneensa yritystä sen perustamisesta lähtien.

"Olen seurannut Content Cornerin osakasvaikuttajia jo ennen yrityksen perustamista. Uusi yritys kuulosti heti kiinnostavalta. Yrityksessä on lempeää feminiinisyyttä ja vahvaa osaamista. Tykkään siitä, että vaikuttajat ovat ottaneet langat omiin käsiinsä. Toimistolla nauretaan, autetaan kaveria, kannustetaan sekä kehitetään liiketoimintaa eteenpäin."

Toimiston ilopillerinä ja hengennostattajana tunnettu Monica kertoo suhtautuvansa intohimoisesti vaikuttajamarkkinoinnin alaa kohtaan ja odottavansa innolla uusien, kiinnostavien markkinointikampanjoiden tuottamista.

"Haluan olla niiden kampanjoiden taustalla, joista alalla puhutaan siisteinä ja mieleenpainuvina! Haluan että kädenjälkeni tunnistetaan."

Pitkäkestoisuus lisää vakuuttavuutta


Monica Rannikko kokee, että vaikuttajamarkkinointi alana on saanut viimein sen ansaitseman arvostuksen: vaikuttajat ovat raivanneet tiensä uutis- ja ajankohtaisohjelmiin, ja heille tarjotaan erilaisia projekteja kuten mahdollisuuksia julkaista kalentereita ja tehdä podcasteja.

"Se on mahtavaa! Olemme myös selvästi päässeet ensimmäisen aallon yli, jolloin kaikki oli vain kivaa ja hauskaa. Nyt vaikuttajat puhuvat avoimesti esimerkiksi mielenterveyshaasteistaan. Jäämme odottamaan, mitä kaikkea muuta vaikuttajat voivat tarjota ja mitä heille voidaan tarjota. Kuka suomalainen vaikuttaja esimerkiksi julkaisee ensimmäisenä oman kosmetiikkalinjansa? Minulla on tähän omat arvaukseni", Monica pohtii.

Hän muistuttaa, ettei ala ole katoamassa mihinkään vaan kehittymässä ja muuttamassa muotoaan. Vaikuttajamarkkinoinnin osuus kaikesta markkinoinnista kasvaa jatkuvasti. IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa, ja kasvua vuoteen 2020 verrattuna tuli 41 prosenttia.

Monica toivoo asiakkaiden satsaavan yhä enemmän pitkäkestoisiin yhteistöihin vaikuttajien kanssa.

"Se tuo brändille uskottavuutta. Yksi hyvä esimerkki on Annika Ollila ja Valio. Mitä pitkäkestoisempi yhteistyö, sitä enemmän brändi ja vaikuttaja alkavat muistuttaa toisistaan. Kun brändi toistuu vaikuttajan kanavissa, se lisää molempien vakuuttavuutta ja luotettavuutta", Monica tietää.

Monica kokee, että koko vaikuttajamarkkinoinnin maailma pitäisi järjestellä uudelleen. Alalla on vielä paljon kehitettävää ja hän on valmis käärimään hihansa. Vaikuttajavalintoja tehdessään Monica pyrkii toimimaan mahdollisimman vastuullisesti. Vaikuttajamarkkinoinnin representaatio on ollut perinteisesti kovin yksipuolinen. Hän haluaa nähdä kaikenlaisessa mainonnassa kaikenlaisia ihmisiä.

"Tämän täytyy olla kaiken tekemisen kulmakivi. Representaation ja inklusiivisuuden lisäämiseksi on nähtävä vaivaa ja pyrin aina tekemään parhaani."

Hän toivoo näkevänsä tulevaisuudessa vaikuttajien ja koko alan ponnisteluja myös hyväntekeväisyyden eteen.

"Vaikuttajilla on vaikutusvaltaa ja toivoisin, että lähivuosina puhuttaisiin yhä enemmän siitä, mitä voimme tehdä muiden hyväksi ja kuinka jakaa omastamme."
427 katselukertaa0 kommenttia

Kaksi vuotta täyttäneen Content Cornerin vakaan kasvun varmistavat vahva ymmärrys alasta, laaja vaikuttajayhteisö ja palveluvalikoima sekä monialainen tiimi, jolta saa parhaat vaikuttajamarkkinoinnin ratkaisut. Asiakkuusjohtaja Lilli Salminen sanoo, että Content Corner haluaa olla alan lämminhenkisin ja turvallisin toimija.



Viime viikon perjantaina Content Cornerin Uudenmaankadun toimisto täyttyi iloisista juhlijoista, musiikista, kukista ja discopalloista, kun sen työntekijät, vaikuttajat ja yhteistyökumppanit saapuivat juhlimaan kaksivuotiasta vaikuttajamarkkinointitoimistoa.


Oli ihanaa pysähtyä hetkeksi ja reflektoida matkaamme. Oli mahtavaa saada juhlia isosti yhdessä niin monen vaikuttajan sekä asiakkaan kanssa - yhdessähän tätä tehdään, kuvailee Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala.

Hän kertoo Content Cornerin kasvavan vakaasti ja kestävällä pohjalla. Yritys tekee yhteistyötä jo varsin laajan vaikuttajayhteisön kanssa.


Olen ylpeä siitä, että kehitämme alaa yhdessä, vaikuttajalähtöisesti. Teemme kovaa työtä rakentaaksemme yhdessä sellaista yritystä, jossa halutaan olla töissä ja josta voimme olla ylpeitä jatkossakin.

Asiakkuusjohtaja Lilli Salminen komppaa. Hän tietää, että Content Corner on yritys, johon sekä asiakkaat että vaikuttajat luottavat.


Haluamme olla alan lämminhenkisin ja turvallisin toimija, jonka kanssa on helppoa ja mukavaa tehdä yhteistyötä. Vahvuutenamme on myös vuosikymmenen aikana syntynyt vahva ymmärrys alasta. Meiltä saa insightia suoraan suurimmilta vaikuttajilta alan kehityssuunnista.


Laaja palveluvalikoima


Viime vuodet ovat olleet alalla tuulisia, mutta Content Corner on onnistunut pitämään kasvuvauhtinsa tasaisena ja kehittämään kaiken keskellä palveluvalikoimaansa entistäkin paremmaksi.


Olemme onnistuneet viemään alan tekemistä haluamaamme suuntaan, jossa vaikuttajien työtä arvostetaan ja heidät otetaan kampanjoihin mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Vaikka viimeiset vuodet ovat olleet haastavia maailmalla, olemme onnistuneet tekemään omaa juttuamme ja pärjänneet hienosti. Yrityksemme raamit ja rakenne eivät ole sieltä perinteisimmästä päästä, mutta olemme saaneet homman toimimaan, Lilli Salminen iloitsee.

Content Corner on onnistunut kahden vuoden aikana kehittämään vauhdikkaasti myös palveluvalikoimaansa. Viime aikoina erityisesti PR-palvelut ovat kehittyneet entisestään, sillä yritys on saanut tiimiinsä rautaista vahvistusta.


Vaikka olemme erikoistuneet vaikuttajamarkkinointiin, meiltä saa myös laaja-alaisesti muita luovia markkinoinnin ratkaisuja. Suunnittelemme ja toteutamme tapahtumia aina kymmenen hengen intiimeistä vaikuttajatapahtumista reilu tuhannen hengen asiakasiltoihin. Palvelumme kattaa myös PR:n kaikissa sen muodoissa ja suunnittelemme sekä tuotamme erilaisia sisältöjä asiakkaillemme.

Lilli nimeää Content Cornerin vahvuudeksi monialaisen tiimin, jonka jäsenet ovat vuosien ajan työskennelleet paitsi vaikuttajamarkkinoinnin parissa myös muilla markkinoinnin osa-alueilla.


Saamme asiakkailtamme kiitosta luovista, out of the box -ideoista ja siitä, että uskallamme haastaa asiakkaitamme uuden äärelle. Konseptointitiimimme on ihan huippu! Heiltä tulee aina huikeita ideoita, joita on kerta toisensa jälkeen ilo esitellä asiakkaille.









142 katselukertaa0 kommenttia
bottom of page