KKV:n uudet vaikuttajamarkkinointiin liittyvät linjausehdotukset saavat kritiikkiä alan sisältä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n uudet vaikuttajamarkkinoinnin merkintöjä koskevat linjaukset ovat puhuttaneet vaikuttajakentällä viime päivinä. KKV:n uusien linjausten tavoitteena on muun muassa auttaa vaikuttajia viestimään mainossisällöistä lainmukaisella tavalla. Kuluttaja-asiamies on pyytänyt lausuntoja päivitetystä linjauksesta 11. marraskuuta mennessä. Linjausehdotuksen löydät kokonaisuudessaan täältä. Uudet linjaukset ovat syystä herättäneet huolta vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Ehdotuksessa ristiriitaiselta vaikuttaa esimerkiksi se, että jatkossa PR-tuotteet ja -tapahtumat tulisi merkitä mainokseksi tai kaupalliseksi yhteistyöksi. Mikäli merkintä on jatkossa samanlainen, kuluttajan on mahdotonta hahmottaa, mitkä sisällöt ovat maksettua mainontaa ja missä esitellään ilman rahallista korvausta PR-lahjaksi saatua tuotetta tai palvelua. Koemme, että kuluttajan on tärkeää pystyä erottamaan nämä kaksi toisistaan. Uudet linjaukset saattavat myös pakottaa vaikuttajat merkitsemään mainossisällön jo otsikkotasolla podcasteissa, YouTube-videolla ja blogipostauksissa. Tämä vaikuttaa kohtuuttomalta, sillä käytännössä otsikot ovat merkkirajoituksellisia ja mainossisältö usein vain pieni osa koko sisältöä. Merkintävaatimukset puhuttavat alalla myös yleisemmällä tasolla. Vaatimuksia kun ollaan tiukentamassa entisestään samalla, kun muiden mediamuotojen merkintätavat ovat huomattavasti ylimalkaisempia. Miksi juuri vaikuttajatekeminen asetetaan erityisasemaan varsinkin, kun ammattivaikuttajat ovat tunnetusti varsin tunnollisia mainosmerkinnöissään? Content Corner on mukana keskustelemassa uusista linjauksista Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa 19. marraskuuta. Haluamme auttaa jokaista vaikuttajaa saamaan äänensä kuuluviin alaamme merkittävästi koskevassa asiassa. Jos et vastannut KKV:n omaan kyselyyn määräaikaan mennessä, ei hätää: kerro meille ajatuksesi uusista linjauksista ja välitämme mielipiteesi KKV:lle. Ota yhteyttä Instagramissa @contentcornerhki yksityisviestillä tai sähköpostitse team@contentcorner.fi.
Vaikuttaja! Huolestuttavatko KKV:n uudet linjaukset? Kerro mielipiteesi!
Päivitetty: 20. marrask.
Comments