top of page

Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa panostaa! Sen määrä jatkaa huimaa kasvuaan

Vaikuttajamarkkinointiin käytettiin jälleen entistä enemmän euroja, peräti 52,5 miljoonaa. Content Cornerin Jessica Rantalan mukaan ala jatkaa nousukiitoaan tulevaisuudessakin.


Vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa on jälleen kasvanut, selviää IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisestä selvityksestä. Sen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Määrä kasvoi vuoteen 2021 verrattuna noin 19 prosenttia.

Arvio perustuu osin vaikuttajatoimistoilta ja vaikuttajilta kerättyihin tietoihin sekä alan toimijoiden arvioihin. Aiempina vuosina arvio käsitti vain vaikuttajan omissa kanavissa tehdyn yhteistyön euromääräisen arvon. Uusimpaan arvioon lisättiin myös muut elementit kuten tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä.

Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala kertoo, että kasvua osattiin odottaa. Hän on tyytyväinen, että yhä useampi yritys tiedostaa vaikuttajamarkkinoinnin kiistattomat hyödyt.

Vaikuttajamarkkinointi on tullut tärkeäksi osaksi yritysten markkintointistrategioita. Sen tiedetään olevan tehokas tapa tavoittaa toivottua kohderyhmää. Vaikuttajia ja heidän suosituksiaan ja kokemuksiaan arvostetaan.

Rantala muistuttaa, että vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa kasvattaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden tunnettuutta.

Vaikuttajien avulla voi vahvistaa yrityksen sanomaa sekä luoda aidomman ja syvemmän mielikuvan brändistä.

Hän uskoo vaikuttajamarkkinoinnin kasvuun jatkossakin.

Suuri osa yrityksistä vasta tutustuu vaikuttajamarkkinointiin ja heräilee sen hyötyihin edelläkävijöitä myöhemmin, Rantala ennustaa.



bottom of page