top of page

Content Cornerin uusi asiakkuusjohtaja Monica Rannikko haluaa kehittää alaa inklusiivisemmaksi:

”Vihdoin vaikuttajamarkkinointi otetaan vakavasti”


Monica Rannikko tuo Content Corneriin monipuolisen näkemyksen alasta sekä lisää halua kehittää sen representaatiota.



Content Cornerin myyntitiimi kasvaa kohisten! Maaliskuussa riveihin astui Monica Rannikko, joka tunnetaan erityisesti Woltin mieleenpainuvien vaikuttajakampanjoiden taustalta. Hän toimi Woltin Suomen markkinointitiimissä puolitoista vuotta ennen siirtymistään Content Cornerin asiakkuusjohtajaksi.

"Monicassa suuren vaikutuksen meihin teki hänen osaamisensa vaikuttajakentällä. Hän täydentää asiakkuusjohdon tiimiä monipuolisella kokemuksellaan", Content Cornerin myyntijohtaja Anni Silamo iloitsee.

Monica tuntee vaikuttajamarkkinoinnin kuin omat taskunsa, sillä hänellä on varsin monipuolinen tausta alalta. Tradenomiksi kouluttautunut nainen aloitti uransa ystävänsä, vaikuttaja Joona Hellmanin avustajana. Hän antoi ystävälleen bisnespuolen neuvoja.

"Aloitin kuvaamalla ja konseptoimalla hänelle kampanjoita, jolloin näin myös paljon erilaisia briefejä. Niiden avulla opin alan kielen", Monica taustoittaa.

Hän kokee suurimmaksi vahvuudekseen nimenomaan kykynsä nähdä vaikuttajamarkkinointi sen kaikista näkökulmista.

"Olen tehnyt töitä niin vaikuttajan, toimiston kuin asiakkaankin puolella. Olen siis nähnyt kolmion kaikki kulmat. Ymmärrän, miltä jokainen projekti näyttää kaikkien kolmen osallisen silmin ja osaan tasapainotella näiden näkökulmien välillä. Olen saanut kiitosta sekä vaikuttajilta että asiakkailta siitä, että olen luotettava ja helppo kumppani."

Content Cornerin jengiin Monica liittyy ylpeydellä ja innokkaasti. Hän kertoo seuranneensa yritystä sen perustamisesta lähtien.

"Olen seurannut Content Cornerin osakasvaikuttajia jo ennen yrityksen perustamista. Uusi yritys kuulosti heti kiinnostavalta. Yrityksessä on lempeää feminiinisyyttä ja vahvaa osaamista. Tykkään siitä, että vaikuttajat ovat ottaneet langat omiin käsiinsä. Toimistolla nauretaan, autetaan kaveria, kannustetaan sekä kehitetään liiketoimintaa eteenpäin."

Toimiston ilopillerinä ja hengennostattajana tunnettu Monica kertoo suhtautuvansa intohimoisesti vaikuttajamarkkinoinnin alaa kohtaan ja odottavansa innolla uusien, kiinnostavien markkinointikampanjoiden tuottamista.

"Haluan olla niiden kampanjoiden taustalla, joista alalla puhutaan siisteinä ja mieleenpainuvina! Haluan että kädenjälkeni tunnistetaan."

Pitkäkestoisuus lisää vakuuttavuutta


Monica Rannikko kokee, että vaikuttajamarkkinointi alana on saanut viimein sen ansaitseman arvostuksen: vaikuttajat ovat raivanneet tiensä uutis- ja ajankohtaisohjelmiin, ja heille tarjotaan erilaisia projekteja kuten mahdollisuuksia julkaista kalentereita ja tehdä podcasteja.

"Se on mahtavaa! Olemme myös selvästi päässeet ensimmäisen aallon yli, jolloin kaikki oli vain kivaa ja hauskaa. Nyt vaikuttajat puhuvat avoimesti esimerkiksi mielenterveyshaasteistaan. Jäämme odottamaan, mitä kaikkea muuta vaikuttajat voivat tarjota ja mitä heille voidaan tarjota. Kuka suomalainen vaikuttaja esimerkiksi julkaisee ensimmäisenä oman kosmetiikkalinjansa? Minulla on tähän omat arvaukseni", Monica pohtii.

Hän muistuttaa, ettei ala ole katoamassa mihinkään vaan kehittymässä ja muuttamassa muotoaan. Vaikuttajamarkkinoinnin osuus kaikesta markkinoinnista kasvaa jatkuvasti. IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa, ja kasvua vuoteen 2020 verrattuna tuli 41 prosenttia.

Monica toivoo asiakkaiden satsaavan yhä enemmän pitkäkestoisiin yhteistöihin vaikuttajien kanssa.

"Se tuo brändille uskottavuutta. Yksi hyvä esimerkki on Annika Ollila ja Valio. Mitä pitkäkestoisempi yhteistyö, sitä enemmän brändi ja vaikuttaja alkavat muistuttaa toisistaan. Kun brändi toistuu vaikuttajan kanavissa, se lisää molempien vakuuttavuutta ja luotettavuutta", Monica tietää.

Monica kokee, että koko vaikuttajamarkkinoinnin maailma pitäisi järjestellä uudelleen. Alalla on vielä paljon kehitettävää ja hän on valmis käärimään hihansa. Vaikuttajavalintoja tehdessään Monica pyrkii toimimaan mahdollisimman vastuullisesti. Vaikuttajamarkkinoinnin representaatio on ollut perinteisesti kovin yksipuolinen. Hän haluaa nähdä kaikenlaisessa mainonnassa kaikenlaisia ihmisiä.

"Tämän täytyy olla kaiken tekemisen kulmakivi. Representaation ja inklusiivisuuden lisäämiseksi on nähtävä vaivaa ja pyrin aina tekemään parhaani."

Hän toivoo näkevänsä tulevaisuudessa vaikuttajien ja koko alan ponnisteluja myös hyväntekeväisyyden eteen.

"Vaikuttajilla on vaikutusvaltaa ja toivoisin, että lähivuosina puhuttaisiin yhä enemmän siitä, mitä voimme tehdä muiden hyväksi ja kuinka jakaa omastamme."
bottom of page